Patarimai sergantiesiems

Du draugai (2), I. Navickaitė, G. Česonio nuotrauka, daugiau -
Liga ir menas

Tinkamai maitinkitės

Susirgus hepatitu C, jūsų savijauta bus geresnė, o skirtas gydymas – lengvesnis ir veiksmingesnis, jei atidžiai rūpinsitės savo kasdiene gyvensena.

Kadangi žmogaus kepenys yra atsakingos už medžiagų, į organizmą patekusių su maistu, skaidymą, tinkamai prižiūrėti ir kontroliuoti mitybą hepatito C atveju itin svarbu. Viruso pasekmes kepenims sušvelninsite, jei:

  • valgysite tinkamai subalansuotą, mažai riebalų turintį maistą;
  • ribosite suvartojamos druskos ir cukraus kiekius – šiuos pagardus keiskite vaisiais, daržovėmis ir grūdais;
  • gersite daug vandens;
  • per dieną suvartosite jūsų kūno sudėjimo žmogui reikiamą baltymų kiekį – tam puikiai tiks paukštiena, pieno produktai, žuvis ir kiaušiniai;
  • kasdien suvalgysite 5–9 porcijas vaisių ir daržovių;
  • valgysite dažniau, bet mažesnėmis porcijomis;
  • stengsitės palaikyti tinkamą kūno svorį, kad organizme besikaupiantys riebalai nenusėstų kepenyse;
  • prieš vartodami vitaminus, visada pasitarsite su gydytoju. Kai kurie jų, pavyzdžiui, vitaminas A, vartojami didelėmis dozėmis, gali pažeisti kepenis. Geležies papildus vartokite taip pat tik gydytojui leidus.

Visiškai atsisakykite alkoholio

Griežtai atsisakyti bet kokio alkoholio vartojimo – tai pirmas žingsnis, kurį turėtų žengti kiekvienas, išgirdęs hepatito C diagnozę. Alkoholis kepenims ypač kenkia. Tyrimais įrodyta, kad jo vartojimas susijęs su kepenų ligų progresavimu. Taigi, neatsisakius šio žalingo įpročio, kepenų funkcija sutriks daug greičiau, o kepenų cirozės rizika gerokai išaugs.

Užtektinai miegokite ir ilsėkitės

Tinkamas miego ir poilsio režimas yra viena esminių net ir sveiko žmogaus geros savijautos sąlygų. Tai – pats geriausias būdas mažinti stresą, galintį sukelti daugybę ligų. Kadangi sergantis organizmas ir taip patiria didesnį krūvį, reikiamas miego ir poilsio kiekis šiuo atveju tiesiog būtinas, norint sumažinti neigiamas hepatito C viruso pasekmes ir sulaukti kuo geresnių gydymo rezultatų.

Sveikam suaugusiam žmogui rekomenduojama miego norma yra ne mažiau nei 7–8 valandos per parą. Tad sergančiajam, taip pat – ir hepatitu C, miegoti mažiau tikrai nederėtų.

Užtektinai miegoti, gerai pailsėti ir sėkmingai kovoti su liga pavyks geriau, jei:

  • miegoti eisite ir kelsitės kasdien panašiu laiku;
  • prieš miegą nevartosite kofeino turinčių produktų, juo labiau alkoholio, taip pat nepiktnaudžiausite raminamaisiais ir migdomaisiais vaistais;
  • keletą valandų prieš miegą nesinaudosite kompiuteriu, nežiūrėsite televizoriaus ir į kitus ekranus;
  • dieną rasite tinkamą pusiausvyrą tarp aktyvios veiklos ir poilsio – tam padės dažnas veiklos ir poilsio kaitaliojimas, t. y. pertraukėlės;
  • įsigysite patogų čiužinį ir malonią patalynę;
  • prieš miegą nesiimsite aktyvios fizinės veiklos;
  • kas vakarą prieš miegą atliksite susikurtą trumpą ritualą, padedantį tinkamai nusiteikti nakties poilsiui, pavyzdžiui:
  • išgersite stiklinę karšto netonizuojančio gėrimo (be kofeino);
  • pasiklausysite ramios muzikos;
  • užsiimsite nesudėtinga atpalaiduojančia veikla, pavyzdžiui, rankdarbiais;
  • išsimaudysite karštoje vonioje ar duše;
  • užsiimsite kvapų terapija, naudodami kvapiuosius aliejus arba gyvas gėles;
  • atliksite kelis nesudėtingus jogos ar taiči pratimus.

Atsargiai vartokite augalinės kilmės vaistus

Jei kovai su hepatitu C kartais svarstytumėte galimybę pasinaudoti alternatyviąja ar papildoma medicina, prieš pradėdami vartoti bet kokius augalinės kilmės vaistinius preparatus, būtinai pasitarkite su gydytoju.

DĖMESIO! Šie augalai ar jų produktai laikomi kenkiančiais kepenims, taigi hepatito C atveju kelia tiesioginį pavojų jūsų sveikatai:

  • kiečiai (Artemisia);
  • siauralapiai raibstegliai (Aspalathus linearis, iš jų gaminama raudonoji arbata);
  • siauralapės mylos (Callilepis laureola);
  • geltonieji keimariai (Larrea tridentata);
  • vaistinės taukės (Symphytum officinale);
  • barškūniai (Crotalaria);
  • beručiai (Teucrium);
  • tūbių (Gordolobo yerba) arbata;
  • heliotropai (Heliotropium);
  • pataisai (Lycopodium serratum);
  • svaigieji pipirai (Piper metysticum);
  • arbatos grybo (Kombucha) arbata;
  • kininės efedros (Ephedra sinica);
  • indinių nimbamedžių (Azadirachta indica) aliejus;
  • paprastieji amalai (Viscum album);
  • taškuotųjų mėtų (Mentha pulegium) aliejus;
  • pievinės žilės (Senecio jacobaea);
  • sasafrai (Sassafras);
  • širdžialapės žilės (Senecio aureus);
  • velniapupės (Senna);
  • kalpokės (Scutellaria);
  • taukės (Symphytum).

Saugokite savo artimuosius

Ligą įveiksite lengviau, jei tinkamai maitinsitės, užtektinai ilsėsitės, laikysitės gydytojo nurodymų ir kitaip savimi deramai rūpinsitės. Bet rūpindamiesi savo sveikata, turėtumėte nepamiršti ir artimųjų, kolegų bei kitų žmonių, su kuriais tiesiogiai bendraujate, saugumo. Kol hepatito C virusas jūsų organizme dar nėra iki galo sunaikintas, rizika juo užkrėsti kitus tebeegzistuoja, todėl kiekvienas, o pirmiausia – jūs, turi daryti viską, kad taip neatsitiktų.

Ši rizika reikšmingai sumažėtų, jei visada laikytumėtės kelių paprastų taisyklių:

  • bet kokį viruso užkrėstą kraują, įskaitant ir išdžiūvusį, valykite vandeniniu baliklio tirpalu, paruoštu iš baliklio ir vandens santykiu 1:10. Būtinai mūvėkite pirštines;
  • nesidalykite dantų šepetėliais, skustuvais ar kitais daiktais, ant kurių gali būti užkrėsto kraujo;
  • niekada nesidalykite adatomis ar švirkštais;
  • santykiaudami lytiškai, visada naudokite prezervatyvus;
  • lytinių partnerių turėkite kuo mažiau;
  • visada pleistru užklijuokite atviras žaizdeles ir nubrozdintas vietas;
  • nedalyvaukite kraujo, spermos arba organų donorystės programose.

Kita vertus, svarbu suprasti, kad hepatito C virusas neperduodamas įprasto kontakto metu, pavyzdžiui, laikantis už rankų, bučiuojantis, dalijantis gėrimo taure, kosint ar čiaudint.

Daugiau apie tai, kaip hepatito C virusu galima užsikrėsti ar užkrėsti kitus, skaitykite Lengva užsikrėsti.

Siekiant užtikrinti kokybišką internetinės svetainės veikimą, svetainė naudoja slapukus. Naršydami toliau sutinkate su slapukų įrašymu. Plačiau apie slapukus.
Sutinku